Kundservice

Leverans och betalning

Följande leverans- och köpvillkor gäller för handel i LloydsApoteks e-handel. När du gör din beställning på www.lloydsapotek.se kommer endast den/de leveranssätt som är aktuella för de varor eller läkemedel som du har beställt att visas.

Leverans

De leveranssätt som LloydsApotek använder vid beställning via e-handeln är:

Avhämtning på ditt lokala LloydsApotek

Om du väljer att hämta din beställning på ditt lokala LloydsApotek kommer det lokala apoteket att hantera och godkänna din beställning. Du kommer att aviseras via sms på angivet telefonnummer när beställningen kan hämtas ut. 

Brevlådepaket och Express brevlådepaket

Brevlådepaket skickas till hela Sverige med en normal leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Express brevlådepaket kan skickas inom Stockholmsområdet och din beställning ska ha gjorts innan klockan 18:30 för leverans nästa dag (gäller ej röda dagar).

Kylvaror, temperaturkänsliga varor, stora förpackningar eller varor som kräver särskild kontroll kan inte skickas som brevlådepaket. Du får mer information om detta när du lägger din beställning. Notera att även innehållet i brevlådepaket kan vara känsliga för mycket höga eller låga temperatur särskilt om de exponeras under en längre tid.

För det fall att du har brevinkast i din lägenhet ber vi dig även uppmärksamma att läkemedel ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur. Om brevet inte ryms i brevlådan/brevinkastet lämnas en avi och försändelsen får då hämtas ut hos anvisat postombud.

Postombud

Legitimationskontroll krävs vid uthämtning av paket. Observera att varor som kräver kylförvaring inte kan skickas som postpaket. För att din order ska skickas samma dag krävs att beställningen görs före 15:30.

Hemleverans

Fraktavgift för närvarande från 59 kronor. Leveransen sker på kvällstid mellan 18:00 till 22:00 alla dagar i Stockholm (ej röda dagar) och Uppsala och under endast vardagar i resten av Sverige. Kunden måsta vara hemma för att ta emot försändelsen. Leveranstiden varierar beroende på vart försändelsen ska skickas samt när beställningen görs. Mer detaljerad information om leveranstiden fås när beställningen görs.

Instabox-utlämningsbox

Detta alternativ kan väljas för leveranser till Stockholm och Göteborg. Leverans sker alla dagar och beställningen ska ha gjorts innan 12:00 för att skickas ut samma dag.
Beställning på varor eller läkemedel som inte finns på lager skickas när de kommer in.
Om din leverans är försenad kommer LloydsApotek e-handel att meddela dig den nya leveranstiden på den e-postadress alternativt det telefonnummer som du har angivit. Du ansvarar för att de kontaktuppgifter som du registrerar är korrekta. Om du inte accepterar den nya leveranstiden vänligen kontakta LloydsApotek Stockholm Garnisonen på telefonnummer 08- 50502910.
Om din vara eller läkemedel kommer bort, skadas eller försämras under leveransen ersätter LloydsApotek dig med en ny vara eller ett nytt läkemedel.

Betalning

I kassan kan du välja mellan följande betalningssätt; kontokortsbetalning, delbetalning samt betalning mot faktura. Vid köptillfället kan en kreditprövning komma att göras (se vidare under respektive betalningssätt) som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas.
Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post.

LloydsApotek samarbetar med PayEx avseende delbetalning och köp via faktura. För att PayEx ska kunna identifiera och kreditpröva dig på sätt som krävs enligt lag kommer LloydsApotek att lämna ut uppgifter om ditt namn, personnummer och adress för identifiering till PayEx Credit AB och PayEx Sverige AB, SE 621 88 Visby, Sverige, i syfte att PayEx ska kunna utföra erforderliga kreditkontroller.

Informationen kan också, för samma syfte, komma att lämnas ut till av PayEx anlitad underleverantör, samarbetspartner och till myndighet eller andra som har rätt till uppgifterna enligt lag.
Personuppgifterna behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.

Kontokortsbetalning

Vid kontokortsbetalning reserveras pengarna direkt när du gör din beställning och dras från kontot i samband med att beställningen godkänns på LloydsApotek.

Delbetalning

Vid delbetalning skapas ett nytt delbetalningskonto (gäller även om du tidigare har ett delbetalningskonto hos PayEx Credit AB för apoteksinköp) och en ny faktura skickas ut avseende det nya ärendet.
Vid delbetalning kommer du att kredit prövas och få lämna uppgifter om namn, personnummer och adress för identifiering. Blir du godkänd får du ett avtal om kontokredit med LloydsApoteks betaltjänstleverantör PayEx Credit AB. Avtalet löper tills vidare. Det kan sägas upp på sätt som anges i PayEx allmänna villkor. När du öppnar kontokrediten fastställs en övre kreditgräns som motsvarar ditt första inköp. Allteftersom som du betalar din tidigare skuld kan du lägga till nya inköp upp till den övre kreditgränsen. Kreditgränsen kan höjas efter särskild överenskommelse och ny kreditprövning.

Lägsta belopp att betala per månad är 1/20 av utnyttjad kredit, dock lägst 100 kronor. Du ska också betala ränta på obetald kredit med gällande reporänta + 17,00 % per år, dock lägst 18,00 % per år och aviavgift med för närvarande 29 kronor per avi.

Exempel: Om ett kreditbelopp på 10 000 kronor avbetalas på 12 månader, där räntan är 18,00 % per år på utestående kreditbelopp och aviavgiften 29 kronor per avi, blir den effektiva räntan 26,88 %.

Klicka här för att läsa PayEx fullständiga villkor och för att ta del av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Fakturabetalning

Vid betalning mot faktura kommer en kreditprövning att göras. Faktureringsavgift utgår med för närvarande 19 kronor. Faktura skickas till din folkbokföringsadress. Faktura ska betalas så att den är mottagaren till handa senast 14 dagar efter fakturadatumet. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19,00 %, dock lägst 20 % samt dröjsmålsavgifter.