Kundservice

Köpvillkor, ångerrätt och returer

Allmänna villkor – LloydsApotek

Allmänt

Följande köpvillkor är tillämpliga på försäljning av receptbelagda läkemedel samt varor från LloydsApoteks receptfria sortiment till privatpersoner i Sverige från Admenta Sweden AB, org. nr 556785-4913, box 381 52, 100 64 via hemsidan www.lloydsapotek.se. Genom din beställning accepterar du dessa köpvillkor.

För att handla receptbelagda läkemedel av LloydsApotek via www.lloydsapotek.se krävs att du fyllt 18 år. För att handla receptbelagda läkemedel på www.lloydsapotek.se måste du även ha tillgång till e-legitimation. Kontakta din bank för att få en e-legitimation.

Kund som handlar på lloydsapotek.se uppmanas vid beställning att ange en rådgivningskod som används för identifiering av beställaren vid eventuell kontakt mellan kunden och LloydsApotek. I de fall LloydsApotek behöver komma i kontakt med kunden och detta inte är möjligt eller om identifiering inte kan genomföras av kund förbehåller sig LloydsApotek rätten att annullera ordern.

LloydsApotek förbehåller sig vidare rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller om kunden har betalningsanmärkningar.

Ett köp är bindande först när beställningen bekräftats genom en orderbekräftelse från LloydsApotek till den e-postadress som du angivit vid beställning. I de fall du har gjort flera beställningar förbehåller sig LloydsApotek rätten att slå ihop dessa beställningar och leverera dem i ett paket. Om du beställer receptbelagda läkemedel till flera personer vid ett och samma inloggningstillfälle räknas detta som en beställning.

De receptbelagda varorna som LloydsApotek säljer kan användas i Sverige och har en svensk manual eller bruksanvisning när läkemedlet kräver detta. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.

Beställning av receptbelagda läkemedel

All försäljning av receptbelagda läkemedel på LloydsApotek ska följa den lagstiftning som gäller för handel med läkemedel.

Alla beställningar av receptbelagda läkemedel måste godkännas av farmaceut innan försäljning sker. I de fall farmaceut inte kan godkänna försäljning av beställda läkemedel i enlighet med gällande lagstiftning så förbehåller sig LloydsApotek rätten att annullera ordern.

Beställningar av receptbelagda läkemedel kan endast ske från elektroniskt sparade recept (e-recept). Om du har pappersrecept kan du skicka in den/de till LloydsApotek så sparar LloydsApotek receptet/recepten elektroniskt. Märk kuvertet "E-handel" och skicka det till: LloydsApotek Stockholm Garnisonen, Karlavägen 100a, 115 26 Stockholm. Du kan också gå till ditt lokala LloydsApotek med dina pappersrecept och be dem spara receptet/recepten elektroniskt.

För beställning av receptbelagda läkemedel krävs förutom ett e-recept även att identifiering sker via e-legitimation. Beställning av receptbelagda läkemedel kan göras så snart receptet kommit in till LloydsApotek. Om du skickar in ditt recept per post, eller lämnar in det på ett lokalt LloydsApotek, kan det ta upp till en arbetsdag från det att receptet är LloydsApotek tillhanda till att det registreras. Om ditt recept är ett e-recept finns detta tillgängligt för LloydsApotek så snart din förskrivare registrerat det.

När någon annan beställer och/eller hämtar ut receptbelagda varor för din räkning

För att någon annan ska kunna beställa och/eller hämta ut receptbelagda läkemedel för din räkning måste denne ha fått en fullmakt från dig. Du kan se vilka fullmakter du ställt ut genom att logga in på www.ehalsomyndigheten.se.

Fullmaktsblanketter för både vuxna och barn hittar du på eHälsomyndighetens webblats www.ehalsomyndigheten.se.

Fullmakten innebär att du ger samtycke till i fullmakten angiven person att:
• beställa och hämta ut dina receptbelagda läkemedel eller varor
• hämta en översikt över alla dina elektroniskt sparade recept i receptregistret
• lämna samtycke till registrering i Högkostnadsdatabasen
• lämna samtycke till att eHälsomyndigheten sparar dina recept elektroniskt

Vårdnadshavare för barn under 18 år kan beställa och hämta ut receptbelagda läkemedel utan fullmakt. Personer som inte är vårdnadshavare måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren.

För det fall du som ombud ska hämta ut eller motta en leverans behöver du förutom egen giltig legitimationshandling även kunna uppvisa beställarens legitimationshandling.

Avbeställning

Avbeställning kan göras fram till dess att leveransen av beställningen påbörjats och kan endast göras genom att ringa till LloydsApotek Stockholm Garnisonen på telefonnummer 08-50502910. Efter det att leveransen av beställningen påbörjats kan du inte avbeställa leveransen.

Pris

Receptbelagda läkemedel är befriade från mervärdesskatt och därför visas priset i svenska kronor utan mervärdesskatt. Eventuell fraktkostnad tillkommer beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid din beställning.

Samtliga priser uppdateras regelbundet. LloydsApotek reserverar sig för eventuella felskrivningar och andra fel i produktinformationen samt för slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem etc. LloydsApotek förbehåller sig vidare rätten att annullera felaktiga ordrar.

Betalning

I kassan kan du välja mellan följande betalningssätt; kontokortsbetalning, delbetalning samt betalning mot faktura.

Vid köptillfället kan en kreditprövning komma att göras (se vidare under respektive betalningssätt) som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post.

 

LloydsApotek samarbetar med PayEx avseende delbetalning och köp via faktura. För att PayEx ska kunna identifiera och kreditpröva dig på sätt som krävs enligt lag kommer LloydsApotek att ämna ut uppgifter om ditt namn, personnummer och adress för identifiering till PayEx Credit AB och PayEx Sverige AB, SE 621 88 Visby, Sverige, i syfte att PayEx ska kunna utföra erforderliga kreditkontroller. Informationen kan också, för samma syfte, komma att lämnas ut till av PayEx anlitad underleverantör, samarbetspartner och till myndighet eller andra som har rätt till uppgifterna enligt lag. Personuppgifterna behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.

Kontokortsbetalning
Vid kontokortsbetalning reserveras pengarna direkt när du gör din beställning och dras från kontot i samband med att beställningen godkänns på LloydsApotek.

Delbetalning
Vid delbetalning skapas ett nytt delbetalningskonto (gäller även om du tidigare har ett delbetalningskonto hos PayEx Credit AB för apoteksinköp) och en ny faktura skickas ut avseende det nya ärendet.

Vid delbetalning kommer du att kredit prövas och få lämna uppgifter om namn, personnummer och adress för identifiering. Blir du godkänd får du ett avtal om kontokredit med LloydsApoteks betaltjänstleverantör PayEx Credit AB. Avtalet löper tills vidare. Det kan sägas upp på sätt som anges i PayEx allmänna villkor. När du öppnar kontokrediten fastställs en övre kreditgräns som motsvarar ditt första inköp. Allteftersom som du betalar din tidigare skuld kan du lägga till nya inköp upp till den övre kreditgränsen. Kreditgränsen kan höjas efter särskild överenskommelse och ny kreditprövning.

Lägsta belopp att betala per månad är 1/20 av utnyttjad kredit, dock lägst 100 kronor. Du ska också betala ränta på obetald kredit med gällande reporänta + 17,00 % per år, dock lägst 18,00 % per år och aviavgift med för närvarande 29 kronor per avi.

Exempel: Om ett kreditbelopp på 10 000 kronor avbetalas på 12 månader, där räntan är 18,00 % per år på utestående kreditbelopp och aviavgiften 29 kronor per avi, blir den effektiva räntan 26,88 %.

Klicka här för att läsa PayEx fullständiga villkor och för att ta del av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Fakturabetalning
Vid betalning mot faktura kommer en kreditprövning att göras. Faktureringsavgift utgår med för närvarande 19 kronor. Faktura skickas till din folkbokföringsadress.

Faktura ska betalas så att den är mottagaren till handa senast 14 dagar efter fakturadatumet. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19,00 %, dock lägst 20 % samt dröjsmålsavgifter.

Frakt och leverans

När du gör din beställning på www.lloydsapotek.se kommer endast den/de leveranssätt som är aktuella för de varor eller läkemedel som du har beställt att visas.

De olika leveranssätt som LloydsApotek använder vid beställning via www.lloydsapotek.se är:

Avhämtning på ditt lokala LloydsApotek:
Om du väljer att hämta din beställning på ditt lokala LloydsApotek kommer det lokala apoteket att hantera och godkänna din beställning. Du kommer att aviseras via SMS på angiven telefonnummer när beställningen kan hämtas ut.

Brevlådepaket och Express brevlådepaket
Brevlådepaket skickas till hela Sverige med en normal leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Express brevlådepaket kan skickas inom Stockholmsområdet och din beställning ska ha gjorts innan klockan 18:30 för leverans nästa dag (gäller ej röda dagar).

Kylvaror, temperaturkänsliga varor, stora förpackningar eller varor som kräver särskild kontroll kan inte skickas som brevlådepaket. Du får mer information om detta när du lägger din beställning. Notera att även innehållet i brevlådepaket kan vara känsliga för mycket höga eller låga temperatur särskilt om de exponeras under en längre tid.

För det fall att du har brevinkast i din lägenhet ber vi dig även uppmärksamma att läkemedel ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur. Om brevet inte ryms i brevlådan/brevinkastet lämnas en avi och försändelsen får då hämtas ut hos anvisat postombud.

Postombud

Legitimationskontroll krävs vid uthämtning av paket. Observera att varor som kräver kylförvaring inte kan skickas som postpaket. För att din order ska skickas samma dag krävs att beställningen görs före 15:30.

Hemleverans
Fraktavgift för närvarande från 59 kronor.

Leveransen sker på kvällstid mellan 18:00 till 22:00 alla dagar i Stockholm (ej röda dagar) och Uppsala och under endast vardagar i resten av Sverige. Kunden måsta vara hemma för att ta emot försändelsen. Leveranstiden varierar beroende på vart försändelsen ska skickas samt när beställningen görs. Mer detaljerad information om leveranstiden fås när beställningen görs.

Instabox-utlämningsbox
Detta alternativ kan väljas för leveranser till Stockholm och Göteborg. Leverans sker alla dagar och beställningen ska ha gjorts innan 12:00 för att skickas ut samma dag.

Beställning på varor eller läkemedel som inte finns på lager skickas när de kommer in.

Om din leverans är försenad kommer LloydsApotek e-handel att meddela dig den nya leveranstiden på den e-postadress alternativt det telefonnummer som du har angivit. Du ansvarar för att de kontaktuppgifter som du registrerar är korrekta. Om du inte accepterar den nya leveranstiden vänligen kontakta LloydsApotek Stockholm Garnisonen på telefonnummer 08- 50502910.

Om din vara eller läkemedel kommer bort, skadas eller försämras under leveransen ersätter LloydsApotek dig med en ny vara eller ett nytt läkemedel.

Ångerrätt, retur och reklamation


Ångerrätt gäller i 14 dagar efter mottagandet av din vara. Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig har du dock alltid rätt att reklamera varan. Observera att receptbelagda läkemedel är undantagna ångerrätten och kan inte returneras, dessa kan dock reklameras.

Om retur eller reklamation önskar så ska detta göras via LloydsApotek Stockholm Garnisonen på telefonnummer 08- 50502910.

Vid retur eller reklamation av varor och läkemedel behöver du ange följande information:
i) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller på fakturan),
ii) ditt namn och dina kontaktuppgifter, samt
iii) antal och namn på de produkter som önskas returneras.

Retur och reklamation kan även göras på ditt lokala LloydsApotek.

Om du skickar varan som ska returneras med post har du ansvaret för varan till dess den har kommit LloydsApotek tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott. LloydsApotek står för frakten endast vid reklamationer. Vid reklamation fyll i vår retursedel som du hittar du på www.lloydsapotek.se. För att komma direkt till vår retursedel tryck här.

Returadress
LloydsApotek Stockholm Garnisonen
Karlavägen 100a
115 26 Stockholm

Återbetalning

Vid godkänd reklamation/ utnyttjande av ångerrätt har du rätt att återfå pengarna snarast, dock senast inom 30 dagar efter det att LloydsApotek mottagit varan. Om LloydsApotek företar omleverans vid reklamation ska eventuella fraktkostnader återbetalas snarast, dock senast inom 14 dagar från den dag LloydsApotek mottagit den reklamerade varan. Du kommer att få pengarna tillbaka genom samma betalningsmetod som du använde vid betalningen.

 

 

 

Ansvar för skada


Utöver vad som framgår ovan och det som i övrigt följer av Konsumentköplagen (1990:932), har LloydsApotek inget ansvar för fel och/eller förseningar och ansvarar inte för någon skada - vare sig direkt eller indirekt.

 

Ej uthämtade paket


LloydsApotek förbehåller sig rätten att debitera dig som kund för kostnader avseende hantering i samband med att du som kund inte hämtar ut ditt paket. Din beställning finns kvar hos postombudet i två veckor och uthämtning måste ske inom denna tid. LloydsApotek tar ut en avgift om 150 kronor per paket som inte hämtats ut inom angiven tid. Ska beställningen hämtas hos LloydsApotek ligger den hos LloydsApotek i två veckor och uthämtning måste ske inom denna tid. Observera därför att om du vill returnera varan, måste du först hämta ut den och därefter returnera den enligt beskrivning ovan under rubrik ”Ångerrätt, retur och reklamation”.

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Vid köp på elektroniska recept kommer personalen på apoteket ta del av dina elektroniska recept och, om det behövs för att hantera din beställning, även av eventuella utgångna elektroniska recept.

Behandling av personuppgifter

All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med apoteksdatalagen och personuppgiftslagen.

LloydsApoteks kundregister innehåller personuppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, elektroniska adresser, leverans- och betalnings- och inköpsuppgifter samt uppgifter baserade på användning av digitala tjänster. Ändamålet med LloydsApoteks behandling av insamlade personuppgifter är att använda dessa för att:

a) administrera bonus och bonuscheckar (för det fall du är medlem i Kundklubben),
b) möjliggöra riktad marknadsföring per post, e-post, sms och andra digitala kanaler baserad på dina tidigare inköp eller användning av LloydsApoteks digitala kanaler,
c) kunna fullgöra köp på någon av LloydsApoteks digitala kanaler,
d) lämna information och riktad marknadsföring om LloydsApotek varor och tjänster, samt
e) kundanpassa varor och tjänster, vilket också kan innebära behandling för att utgöra underlag för marknads- och kundanalyser, affärsuppföljning samt affärs- och metodutveckling.

 

Dina personuppgifter kommer varken att säljas eller överföras till någon tredje part förutom för behandling för LloydsApoteks räkning, t ex för tryckning, distribution, marknads- och kundanalyser, affärsutveckling eller administrativa ändamål, av bolag med verksamhet såväl inom som utom EU och EES-området som anses ha ett adekvat skydd, eller vad som annars framgår av lag.

Du kan skriftligen en gång per år begära att få information om hur dina personuppgifter behandlas och LloydsApotek kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta uppgifter som upptäcks vara felaktiga. Du kan, skriftligen till LloydsApotek kundkontakt anmäla att du motsätter dig behandling för ändamål som rör direktmarknadsföring.

Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas de. Om uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen. En gång per år kan du begära ett utdrag på vilka uppgifter vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till: Admenta Sweden AB, box 381 52, 100 64.

Force Majeure

LloydsApotek är inte ansvarig för försenad leverans orsakad av omständighet utanför LloydsApoteks rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på sådan omständighet är strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrofer.