Råd och tips

Vitaminer

Vitaminer är nödvändiga, organiska föreningar som kroppen behöver i små mängder. Dessa måste tillföras via kosten för att bland annat behålla ämnesomsättningen på normal nivå. 

Vitaminer

Vad är vitaminer?

Vitaminer är organiska föreningar som är viktiga näringsämnen för kroppen. De olika vitaminerna är A, C, D, E, K och 8 olika B-vitaminer. Vi delas in dem i två olika grupper:

Fettlösliga vitaminer: Vitamin A, D, E och K är fettlösliga. De lagras i kroppen. Det är därför inte nödvändigt att tillföra dessa vitaminer lika ofta då det finns risk för överdosering.

Vattenlösliga vitaminer: Vitamin B och C är vattenlösliga. De lagras sämre i kroppen och sköljs snabbt ut. Det är därför nödvändigt med en jämn tillförsel av dessa vitaminer. 

Varför behöver vi vitaminer?

Vitaminer måste tillföras via kosten eftersom människokroppen inte tillverkar dessa själv, undantaget är D-vitamin, som bildas när solljus träffar huden. Dessutom kan K-vitamin bildas med hjälp av naturliga bakterier i tarmen. 

A-vitamin: bidrar till att bibehålla normal syn, normal hud och immunförsvaret. A-vitamin finns i leverpastej, mjölkprodukter, äggula, morötter, sötpotatis.

B-vitamin: det finns 8 olika sorters B-vitamin. Dessa är viktiga bland annat för cellbildning, energiförbrukning, immunförsvaret och nervsystemet. B-vitamin finns i animaliska livsmedel, grovt bröd, ost, mejeriprodukter, bönor, groddar, mandlar, nötter och gröna grönsaker. 

C-vitamin: viktig för nervsystemet, energiförbrukning och kollagentillverkning. C-vitamin finns i citrusfrukter, bär och potatis.

D-vitamin: bidrar till att upprätthålla normal muskelfunktion, immunförsvaret och är också viktigt för att kroppen ska kunna utnyttja kalcium. Kroppen kan själv tillverka D-vitamin, men eftersom produktionen är beroende av solljus, blir detta inte tillräckligt under vintermånaderna. D-vitamin finns i fet fisk och fiskrom. 

E-vitamin: skyddar och förhindrar skador på cellmembran. E-vitamin finns i frukt, paprika, gröna grönsaker, nötter, fröer, torkad aprikos. 

K-vitamin: viktigt för att bibehålla normalt skelett och blodkoagulering. K-vitamin kan delas in i K1 och K2. K1 finns i gröna växter, bland annat spenat, sallad, kål, brysselkål och broccoli. K2 finns i ägg, ost och lever.

Tips och råd om vitaminer

För att få i sig de nödvändiga vitaminerna är det bra att äta hälsosamt och varierat. Personer som äter ensidigt eller har lågt energiintag kan fundera på att använda tillskott i form av multivitamin.

Läs mer om kost och hälsa: