Råd och tips

Vitamin E

E-vitamin är en antioxidant som bland annat skyddar våra vävnader genom att förhindra att de fleromättade fettsyrorna som bygger upp membranen bryts ner.

Vitamin E

Vad är vitamin E?

  • Vitamin E är en fettlöslig vitamin och lagras i kroppens fettvävnad och lever.
  • Alfa-tokoferol och tokotrienoler är olika former av E-vitamin.

Vad gör vitamin E för kroppen?

Vitamin E:s viktigaste funktion är dess antioxidanteffekt. Vitamin E skyddar fettet i kroppens celler och väv mot skadlig nedbrytning och cellskador.

Källor till vitamin E i kosten

Bra källor till vitamin E i kosten är vegetabiliska oljor, fullkornsprodukter, nötter och avokado.

Rekommenderat dagligt intag av vitamin E

  • Barn under 10 år: 3-6 mg
  • Kvinnor över 10 år: 8-10 mg
  • Män över 10 år: 7-8 mg
  • Gravida: 10 mg
  • Ammande: 11mg

Rekommendationerna för dagligt intag av vitamin E till barn, kvinnor och man beror på ålder.

Vad händer vid brist på vitamin E?

Brist på vitamin E är relativt sällsynt. Men, prematura barn och personer med sjukdomar som ger kronisk lågt fettupptag från tarmen är exempel på grupper som är mer utsatta för brist på vitaminen. Symptom på vitamin E-brist är neurologiska förändringar, som till exemepl ostadig gång. 

Vad händer vid för högt intag av vitamin E?

Risken för förgiftning med vitamin E är mycket låg. Höga doser vitamin E kan dock ge obehag i form av diarré och illamående.

Läs mer om Kost och hälsa: