Råd och tips

Vanliga frågor

Här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna om recept, betalning och leverans. Du är välkommen att kontakta oss via mail eller telefon om du inte hittar svaret på din fråga.

Vanliga frågor

E-handel

1: När får jag min orderbekräftelse?
Vi skickar alltid orderbekräftelsen direkt efter genomförd order. Kontrollera din skräppost om du inte fått din orderbekräftelse och kontakta därefter kundtjänst så hjälper vi dig.

2: Hur kan jag ändra/avbeställa min beställning?
Beroende på lagerstatus så är vi snabba på att skicka iväg ditt paket. Om du vill ändra din beställning, ta kontakt med kundtjänst så snart som möjligt och uppge det ordernummer du fick på orderbekräftelsen.

3: Kan jag spåra mitt paket?
När din order skickas från vårt lager får du ett mail med leveransbesked och ett kollinummer. Klicka på länken i mailet så ser du var ditt paket befinner sig.

4: Vad händer om en vara är slut i min beställning?
När en vara inte finns i lager kontaktar vi dig. Vanligen får vi hem varorna inom två arbetsdagar, dock inte om det är specialvaror, som kan ta ytterligare några dagar.
Du kommer få en bekräftelse när din beställning är klar och skickad.

5: Min vara är restnoterad, kan jag ångra köpet?
Kontakta kundtjänst så makuleras din order. Betalade du med kort, reserveras pengarna men släpps i samband med makuleringen.

Recept

1: Kan jag se om mitt e-recept kommit in?
Av säkerhetsskäl kan vi inte besvara denna fråga på telefon eller mail. Däremot kan du själv se dina e-recept när du loggar in på Mina recept med hjälp av e-legitimation.

2: Vem kan jag prata med om mina läkemedel?
Våra duktiga farmaceuter hjälper dig gärna med frågor som rör läkemedel och recept.
Du hittar alla kontaktuppgifter till ditt LloydsApotek här.
Det går också bra att kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig att komma i kontakt med en farmaceut.

3: Kan jag hämta ut medicin åt någon annan?
Ja, har du fullmakt så går det bra att hämta ut medicin till någon annan.

4: Hur kan jag ge fullmakt till någon som vill hämta ut min medicin?
Logga in på ”Mina recept” med BankID. I menyn till vänster väljer du ”Mina fullmakter” och klickar på ”Lägg till fullmakter”.

5: Finns min medicin på LloydsApotek?
Du kan söka efter ditt läkemedel i sökrutan längst upp på LloydsApotek.se och välja vilket apotek du vill se aktuellt lager på genom att klicka på länken ”Kontrollera tillgängligheten i ditt LloydsApotek”
Det går även bra att kontakta kundtjänst.

Leverans

1: Hur lång är leveranstiden?
På LloydsApotek har vi flera leveranssätt och beroende på vilket leveranssätt du väljer är leveranstiden mellan 0 och 3 arbetsdagar.

Leveranssätt

  • Avhämtning på ditt lokala LloydsApotek
  • Brevlådepaket och Express brevlådepaket
  • Postombud
  • Hemleverans
  • Instabox

Läs mer om våra leveranssätt här.

2: Jag har inte fått min leverans än
Leveranstiden framgår i orderbekräftelsen. Har du trots utlovad tid inte fått din leverans är du välkommen att maila kundtjänst eller slå dem en signal så hjälper de dig med en godssökning.

Betalning

1: Vilka betalningssätt har ni?
I kassan kan du välja mellan följande betalningssätt: 
kontokortsbetalning, delbetalning samt betalning mot faktura. 
Vid köptillfället kan en kreditprövning komma att göras (se vidare under respektive betalningssätt) som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post.
Läs mer om våra betalsätt här.

2: Jag valde betalning mot faktura men har inte fått någon faktura i min leverans?
Fakturan kommer på posten några dagar efter att du mottagit din leverans.

3: Min beställning makulerades men jag har inte fått tillbaka mina pengar?
När du lägger en beställning och betalar med kort reserverar vi beloppet.
Skulle din beställning makuleras innan vi bokfört den så har de reserverade pengarna släppts och inget avdrag syns på ditt konto.
Ser du ändå ett avdrag från LloydsApotek ber vi dig maila kundtjänst med en bild på kontoutdraget på den summa som dragits så hjälper de dig.

Reklamation

1: Jag har fått en skadad produkt, vad gör jag?
Om din vara eller läkemedel kommer bort, skadas eller försämras under leveransen ersätter LloydsApotek dig med en ny vara eller ett nytt läkemedel.
Kontakta kundtjänst när du vill reklamera en vara eller gå till ditt närmsta LloydsApotek så hjälper personalen dig med reklamationen.

2: Jag ångrar mitt köp – kan jag lämna tillbaka varan?
Ångerrätt gäller i 14 dagar efter mottagandet av varan.
Observera att receptbelagda läkemedel är undantagna ångerrätten och kan inte returneras, dessa kan dock reklameras.
Kontakta kundtjänst eller gå till närmaste LloydsApotek så hjälper personalen dig med returen.

Klubb LloydsApotek

1: Hur kan jag ändra min mailadress?
När du loggat in, går du in under din profil (högst upp till höger) och klickar på ”Mina uppgifter”
Där kan du ändra din mailadress genom att klicka på symbolen med penna. När du lagt in din nya mailadress klickar du på ”Spara”.

2: Jag kan inte logga in
Om du tidigare registrerat dig på ett av våra apotek behöver du aktivera ditt konto på vår hemsida för att kunna logga in. Via länken nedan aktiverar du ditt konto genom att klicka på ”Aktivera mina sidor”. 
Klubb LloydsApotek

4: Jag vill inte ha fler klubbutskick från er
Du kan enkelt välja att inte få fler utskick från LloydsApotek genom att logga in på https://www.lloydsapotek.se/login och gå in under din profil (högst upp till höger på sidan där ditt namn står). Under ”Mina uppgifter” till vänster kan du ändra uppgifter, inställningar och hur du vill bli kontaktad.

Babybox

1:Kan ni skicka hem Babyboxen till mig?
Tyvärr kan vi inte skicka hem babyboxen, de kan endast hämtas i något av våra apotek.
Om du inte har möjlighet att hämta din box på något apotek går det också bra att någon annan hämtar ut den åt dig på en annan ort. Ombudet behöver då uppge koden som du fått av Babybox.

3: Jag har inte fått någon kod
Om du mailar Babybox på info@babybox.se så skickar de en ny kod till dig. Koden behöver du för att hämta ut boxen på ett valfritt LloydsApotek i Sverige.

4: Jag väntar tvillingar, kan jag få ut två stycken Babyboxar?
Vad roligt att du väntar tvillingar! Självklart ska du få en Babybox per barn. Visa bara upp ett intyg från barnmorskan på att du väntar tvillingar, samt uppge koden som du fått från Babybox, så hjälper personalen dig på LloydsApotek.
Du når kundtjänst på kundtjanst@lloydsapotek.se eller på 0771 – 23 10 00 (öppet vardagar 8 – 17, lunchstängt 11:30 – 12:30).