Råd och tips

Vanliga frågor

Här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna om recept, betalning och leverans. Du är välkommen att kontakta oss via mail eller telefon om du inte hittar svaret på din fråga.

E-handel

LloydsApotek.se är optimerad att fungera bäst med webbläsare Chrome eller Safari. Internet Explorer understöds ej.

1: När får jag min orderbekräftelse?
Vi skickar alltid orderbekräftelsen direkt efter genomförd order. Kontrollera din skräppost om du inte fått din orderbekräftelse och kontakta därefter kundservice så hjälper vi dig.

2: Hur kan jag ändra/avbeställa min beställning?
Beroende på lagerstatus så är vi snabba på att skicka iväg ditt paket. Om du vill ändra din beställning, ta kontakt med kundservice så snart som möjligt och uppge det ordernummer du fick på orderbekräftelsen.

3: Kan jag spåra mitt paket?
När din order skickas från vårt lager får du ett mail med leveransbesked och ett kollinummer. Klicka på länken i mailet så ser du var ditt paket befinner sig.

4: Vad händer om en vara är slut i min beställning?
När en vara inte finns i lager kontaktar vi dig. Vanligen får vi hem varorna inom två arbetsdagar, dock inte om det är specialvaror, som kan ta ytterligare några dagar.
Du kommer få en bekräftelse när din beställning är klar och skickad.

5: Min vara är restnoterad, kan jag ångra köpet?
Kontakta kundservice så makuleras din order. Betalade du med kort, reserveras pengarna men släpps i samband med makuleringen.

 

Recept

1: Kan jag se om mitt e-recept kommit in?
Av säkerhetsskäl kan vi inte besvara denna fråga på telefon eller mail. Däremot kan du själv se dina e-recept när du loggar in på Mina recept med hjälp av e-legitimation.

2: Vem kan jag prata med om mina läkemedel?

På våra apotek hjälper våra duktiga farmaceuter dig gärna med frågor som rör läkemedel och recept.
Du hittar alla kontaktuppgifter till ditt LloydsApotek här.

Vid frågor om recept via telefon till våra apotek måste apoteket kunna säkerställa din identitet och du behöver därför ha mobilt bank-ID tillgängligt.

Det går också bra att kontakta vår kundservice så hjälper de dig att komma i kontakt med en farmaceut på våra apotek. På kundservice kan de också hjälpa dig att se vilka av våra apotek som har dina receptbelagda varor inne. Ha gärna varunummer på läkemedlet tillgängligt.
Om det gäller en e-handelsbeställning så får du gärna ha ditt tio-siffriga beställningsnummer tillgängligt. Detta hittar du i beställningsbekräftelsen och börjar med LASE-.
Tänk på att endast behörig personal på våra apotek kan besvara frågor om dina receptbelagda läkemedel.

3: Kan jag hämta ut medicin åt någon annan?
Ja, har du fullmakt så går det bra att hämta ut medicin till någon annan. Här kan du läsa mer om fullmakter.

4: Hur kan jag ge fullmakt till någon som vill hämta ut min medicin?
Logga in på ”Mina recept” med BankID. I menyn till vänster väljer du ”Mina fullmakter” och klickar på ”Lägg till fullmakter”.

5: Finns min medicin på LloydsApotek?
Du kan söka efter ditt läkemedel i sökrutan längst upp på LloydsApotek.se och välja vilket apotek du vill se aktuellt lager på genom att klicka på länken ”Kontrollera tillgängligheten i ditt LloydsApotek”
Det går även bra att kontakta kundservice som kan se lagersaldo för samtliga apotek. Vill du däremot reservera ett läkemedel behöver du komma i kontakt med apoteket i fråga och direktnummer till våra apotek finner du här.

 

Leverans

1: Hur lång är leveranstiden?
På LloydsApotek har vi flera leveranssätt och beroende på vilket leveranssätt du väljer är leveranstiden 0 till 3 arbetsdagar.

Leveranssätt

  • Avhämtning på ditt lokala LloydsApotek
  • Brevlådepaket och Express brevlådepaket
  • Postombud
  • Hemleverans
  • Instabox

Leveransalternativ

Vilka leveransalternativ som finns tillgängliga för dig och det du beställer kan du endast se efter att du gått vidare från varukorgen till kassan i beställningen. Skulle du då anse att inget av alternativen fungerar för dig kan du gå tillbaka till varukorgen och ta bort dina varor och detta kommer inte påverka ditt/dina recept på något sätt.

Läs mer om våra leveranssätt här.

2: Jag har inte fått min leverans än
Leveranstiden framgår i orderbekräftelsen. Har du trots utlovad tid inte fått din leverans är du välkommen att maila kundservice så hjälper de dig med en godssökning.

 

Betalning

1: Vilka betalningssätt har ni?

Vi använder Klarna som betallösning och i kassan kan du välja mellan följande betalningssätt: 

  • Betala direkt med kort eller bankkonto.
  • Dela upp med delbetalningsplan eller flexibel delbetalning.

Vid köptillfället kan en kreditprövning komma att göras (se vidare under respektive betalningssätt) som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post.
Läs mer om våra betalsätt här.

2: Jag valde betalning mot faktura men har inte fått någon faktura i min leverans?
Fakturan kommer via Klarna. Har du frågor kring din faktura, så kan du vända dig direkt till Klarnas kundservice.

3: Min beställning makulerades men jag har inte fått tillbaka mina pengar?
När du lägger en beställning och betalar med kort reserverar vi beloppet.
Skulle din beställning makuleras innan vi bokfört den så har de reserverade pengarna släppts och inget avdrag syns på ditt konto.
Ser du ändå ett avdrag från LloydsApotek ber vi dig maila kundservice med en bild på kontoutdraget på den summa som dragits så hjälper de dig.

 

Reklamation

1: Jag har fått en skadad produkt, vad gör jag?
Om din vara eller läkemedel kommer bort, skadas eller försämras under leveransen ersätter LloydsApotek dig med en ny vara eller ett nytt läkemedel.
Kontakta kundservice när du vill reklamera en vara eller gå till ditt närmsta LloydsApotek så hjälper personalen dig med reklamationen.

2: Jag ångrar mitt köp – kan jag lämna tillbaka varan?
Ångerrätt gäller i 14 dagar efter mottagandet av varan. Förpackningen måste vara obruten.
Observera att receptbelagda läkemedel är undantagna ångerrätten och kan inte returneras, dessa kan dock reklameras.
Kontakta kundservice eller gå till närmaste LloydsApotek så hjälper personalen dig med returen.

 

Medlem i LloydsApotek

1: Hur kan jag ändra min mailadress?
När du loggat in, går du in under din profil (högst upp till höger) och klickar på ”Mina uppgifter”
Där kan du ändra din mailadress genom att klicka på symbolen med penna. När du lagt in din nya mailadress klickar du på ”Spara”.

2: Jag kan inte logga in
Om du tidigare registrerat dig på ett av våra apotek behöver du aktivera ditt konto på vår hemsida för att kunna logga in. Via länken nedan aktiverar du ditt konto genom att klicka på ”Aktivera mina sidor”. 
Medlem i LloydsApotek

3: Jag vill inte ha fler medlemsutskick från er
Du kan enkelt välja att inte få fler utskick från LloydsApotek genom att logga in på https://www.lloydsapotek.se/login och gå in under din profil (högst upp till höger på sidan där ditt namn står). Under ”Mina uppgifter” till vänster kan du ändra uppgifter, inställningar och hur du vill bli kontaktad.

4: Ska du använda en rabattkod?
Om du vill använda en rabattkod, gå till kassan och klicka på "Ange eventuell rabattkod".
I rutan som fälls ut anger du rabattkoden. Klicka på "Använd". Om koden är giltig kommer den nu läggas till. Om du får upp ett meddelande om att koden inte är giltig trots att den ska vara det, kontrollera att du angett koden korrekt och utan några blanksteg. Vid ytterligare problem så kontakta kundservice så hjälper vi dig!
Vill du ta bort en tillagd rabattkod så klickar du på krysset på den gröna rutan med den tillagda rabattkoden.

 

Babybox

Viktigt gällande Babybox!
Eftersom det är större efterfrågan på våra babyboxar än vad vi hinner ta fram så har vi just nu stängt vårt beställningsformulär på babybox.se. Boxarna kommer att bli tillgängliga att beställas igen så håll utkik på www.babybox.se och tack för din förståelse.


Du som beställt före den 2020-09-09 kan alltså hämta din box så snart de är i lager igen men tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot nybeställningar just nu.

1:Kan ni skicka hem Babyboxen till mig?
Tyvärr kan vi inte skicka hem babyboxen, de kan endast hämtas i något av våra apotek.
Om du inte har möjlighet att hämta din box på något apotek går det också bra att någon annan hämtar ut den åt dig på annan ort. Ombudet ska visa sin egen och din legitimation. 

2: Jag väntar tvillingar, kan jag få ut två stycken Babyboxar?
Vad roligt att du väntar tvillingar! Självklart ska du få en Babybox per barn. Visa bara upp ett intyg från barnmorskan på att du väntar tvillingar, samt uppge koden som du fått från Babybox, så hjälper personalen dig på LloydsApotek.

 

Blanketter och intyg

1: Jag vill skaffa en fullmakt för apoteksärenden, kan ni hjälpa mig?
Här kan du ladda ner fullmaktsblankett från eHälsomyndigheten.

2: Jag behöver intyg för att ta med mig mina narkotikaklassade läkemedel när jag reser, hur gör jag?
Läs mer om hur du går tillväga för att skaffa till exempel ett Schengenintyg och vad som gäller när du reser inom Schengen med narkotikaklassade läkemedel.