För närvarande kan det ta längre tid att nå vår kundservice och det kan förekomma förseningar i leveranser för upphämtning i apotek.  Du kan max hämta ut receptbelagda läkemedel för 90 dagars förbrukning.
Råd och tips

Så här tar du hand om löparknä

Under våren och sommaren är det många som börjar löpträna. Även om joggingrundan till en början känns bra i kroppen så drabbas en del av så kallat "löparknä" (Iliotibialbandssyndrom) som uppträder som en skärande smärta på utsidan av knät.

Så här tar du hand om löparknä

Vad är löparknä?

Termen "löparknä" är egentligen ganska missvisande eftersom det inte är knäts fel att du har ont. Istället är det fötter och lår som orsakar problemen genom att de inte fungerar som förväntat. När du springer rör sig knät upp och ner i ett spår i lårbenet. Om knät, av någon anledning, flyttas ur detta spår, kan smärta uppstå. Det brosk som är menat att dämpa stötarna i knät blir över tid mer och mer slitet varvid smärta i knät uppstår. 

Symptom på löparknä

  • Smärta på utsidan av knät, huggande och kan ibland stråla upp och ner. 
  • Kommer i samband med löpning, ofta efter ungefär 20 minuters löpning.
  • Besvären är värre vid träning dagen efter.
  • Problemen förvärras av att springa i utförsbackar, ned för trappor.
  • Kan göra ett krasande ljud och orsaka svullnad på iliotibialabandet. Ömt vid beröring. 

Vilken träning kan leda till löparknä?

  • Träning som belastar benen assymetriskt kan leda till problem med knät. Löpning i terräng eller utför är exempel på tillfällen då risken att knät får jobba snett. Smärtan märks oftast tydligast när du går upp- eller nedför till exempel trappor eller om är stillasittande under långa perioder, vilket kan leda till att knät blir stelt. 
  • Även cykelträning och längskidåkning (fristilsvarianten) kan leda till löparknä. 

Hur ska jag behandla löparknä?

  • Avlastning.
  • Dämpande inläggssula.
  • Behandla smärtpunkten lokalt med receptfritt värkläkemedel, eller kutan (=används på hud) spray eller gel. 



Läs mer om värk: