Råd och tips

Pantotensyra

Pantotensyra kallades tidigare vitamin B5 och är, liksom övriga B-vitaminer, vattenlöslig. Nästan alla livsmedel innehåller pantotensyra (det grekiska ordet pantos betyder överallt) och det finns inga kända bristsjukdomar.

Pantotensyra

Pantotensyra är, som övriga B-vitaminer, viktig för energiomsättningen i kroppen. Det finns två former av pantotensyra: dexpantenol och kalciumpantotenat.

Vilken funktion har pantotensyra i kroppen?

Pantotensyra är en del av koenzym A och spelar en viktig roll, bland annat i omvandlingen av fett till energi, kolhydrater och proteiner till alla celler i kroppen. 

Källor till pantotensyra i kosten

Det finns pantotensyra i de flesta livsmedel. Bra källor är spannmålsprodukter, inälvsmat och grönsaker. 

Rekommenderat dagligt intag av pantotensyra:

  • Enligt Livsmedelsverket så finns inga nordiska rekommendationer för hur mycket pantotensyra man bör få i sig, men den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, har satt ett tillräckligt intag (Adequate intake, AI) på 5 milligram per dag för vuxna inklusive gravida.
  • För ammande kvinnor föreslår Efsa ett intag på 7 milligram per dag för att kompensera för förluster av pantotensyra genom bröstmjölk.

Vad händer vid brist på pantotensyra?

Brist på pantotensyra är mycket ovanligt. 

Vad händer vid för högt intag av pantotensyra?

Pantotensyra har mycket låg giftighet och enligt Livsmedelsverket saknas information för att kunna säga vilken nivå av vitaminet som eventuellt skulle kunna vara skadlig.

Råd och tips om tillskott av pantotensyra

Pantotensyra finns i de flesta multivitamin-mineraltillskott och i B-komplextillskott. 

Läs mer om Kost och hälsa: