Råd och tips

Näringsämnen

Näringsämnen är viktigt för kroppens tillväxt och utveckling och för att tillföra kroppen energi. För att täcka in de nödvändiga näringsämnen vi behöver är det viktigt att äta varierat och balanserat. 

Näringsämnen

Vad är näringsämnen?

Näringsämnen är ämnen som tas upp av kroppen och är bra för tillväxt och utveckling. Dessutom hjälper de till att bibehålla kroppens normala funktioner. 

Det finns två olika grupper av näringsämnen:

  • Energigivande näringsämnen: Fett, proteiner och kolhydrater är näringsämnen som ger energi.
  • Icke-energigivande näringsämnen: Detta omfattar vitaminer, mineraler och spårämnen.

Förutom dessa räknas även vatten och syre till kroppens allra viktigaste näringsämnen. Vatten är bland annat viktigt för transport av näringsämnen i kroppen. 

Källor till olika näringsämnen

Vi tillför näringsämnen genom mat och dryck. Det är därför viktigt att äta varierat så att man får i sig alla de nödvändiga näringsämnena. 

Kolhydrater: Socker, stärkelse och kostfiber är kolhydrater. Socker och stärkelse är viktigt för energi, medan kostfiber är viktigt för matsmältningen. Bra källor till kolhydrater är bland annat grova spannmålsprodukter, grönsaker, potatis, frukt och bär. 

Proteiner: Dessa hjälper kroppen med tillväxt och utveckling och deras uppgift är att reparera celler och vävnad. Bra källor till protein är bland annat fisk, kött, mjölk, ost, ägg och spannmål.

Fett: Fett delas in i mättat och omättat fett. Mättat fett finns bland annat i smör, mjölk, ost och rött kött. Omättat fett finns bland annat i fisk, olivolja, nötter och avokado. För att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar bör man inte få i sig för mycket mättat fett eftersom detta ökar kolesterolnivån i kroppen. Omättat fett fungerar däremot positivt genom att sänka kolesterolet. 

A-vitamin: Nödvändigt för ögats funktion, men också för tillväxt, utveckling och för att stärka immunförsvaret. A-vitamin hittar du i bland annat fet fisk, morötter och andra grönsaker. 

B-vitamin: B-vitamin omfattar åtta olika sorters B-vitamin och de är viktiga för förbränning, koncentrationsförmåga, hår och naglar och för förbränningen av kolhydrater, fett och proteiner. B-vitamin finns i mjölk, fullkornsprodukter, fisk, ägg, gröna grönsaker och kött. 

C-vitamin: Hjälper kroppens celler och vävnad och för upptag av järn. C-vitamin finns i citrusfrukter, frukt, bär, grönsaker och potatis.

D-vitamin: Skelett och tänder behöver D-vitamin. Kroppen behöver också D-vitamin för att kunna utnyttja kalcium. D-vitamin finns i fet fisk, mjölk och margarin.

Mineraler: Kalcium, järn, jod, fosfor/fosfat, selen och zink är viktiga mineraler som inte bildas i kroppen utan fås via kosten. Viktiga källor till nödvändiga mineraler är mjölk, kött, fisk, ägg, frukt, bär, grönsaker och nötter.

Några tips och råd kring näringsämnen

  • Personer som inte äter varierat eller har lågt näringsintag kan överväga att ta tillskott av multivitamin-mineralpreparat för att få i sig nödvändiga näringsämnen.
  • Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fisk 2 – 3 gånger i veckan för att få i oss många av de näringsämnen kroppen behöver.
  • Fet fisk, till exempel lax, sill och makrill, är rik på omega-3-fett som kan minska risken för hjärt- kärlsjukdomar.
  • Omega-3 är viktigt för hjärnans utveckling och funktion. Äter du fisk mindre ofta än så kan ett alternativ vara att ta tillskott av omega-3.