För närvarande kan det ta längre tid att nå vår kundservice och det kan förekomma förseningar i leveranser för upphämtning i apotek.  Du kan max hämta ut receptbelagda läkemedel för 90 dagars förbrukning.
Råd och tips

Kosttillskott för kvinnor

För de flesta räcker det med en balanserad kost för att täcka upp behovet av vitaminer och mineraler. Men, för de som inte äter alla sorters livsmedel, är i ett visst livsskede eller har någon sjukdom, så kan kosttillskott ibland vara lämpligt.

Kosttillskott för kvinnor

Vad är kosttillskott?

Syftet med kosttillskott är att komplettera vanlig mat med koncentrerade källor av näringsämnen, eller andra ämnen. Ämnena ska ha näringsmässig eller fysiologisk (normala människokroppen) verkan. Kosttillskott kan till exempel innehålla vitaminer och mineraler eller innehålla olika typer av ört- eller växtextrakt, aminosyror, fettsyror eller fibrer.
För vissa vitaminer och mineraler är det relativt liten marginal mellan den mängd som behövs för olika funktioner i kroppen och den mängd som kan skada hälsan. Exempel på sådana ämnen är vitamin A, jod och selen.

Tillskott för dig som planerar att bli gravid

Under graviditeten börjar du kanske fundera över dina matvanor och vad du stoppar i dig. Under en graviditet är det inte bara dig själv du behöver tänka på utan även den som ligger i magen. Du kan behöva komplettera kosten eftersom du behöver mer vitaminer och mineraler, men inte så många fler kalorier. Främst gäller det behovet av folsyra och folat, som är olika former av samma B-vitamin. Folsyra är ett konstgjort framställt folat som finns ibland annat kosttillskott. Folat finns naturligt i mat.

Brist på folat kan leda till anemi, alltså blodbrist. Folat eller folsyra behövs för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Om du har låga halter folat i blodet när du blir gravid löper du ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck.

Här hittar du LloydsApoteks egna vitamin- och mineraltillskott.

Tillskott för dig som är gravid

Var försiktig med kosttillskott, örtprodukter, örtteer, naturläkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel, eftersom man många gånger inte vet om de kan vara skadliga för barnet. Använd inte sådana produkter utan att först diskutera med din barnmorska eller läkare.

Om du tar vitamintabletter är det viktigt att följa doseringsanvisningen och att undvika överdosering. Se också efter att de innehåller högst 1 milligram (1 000 mikrogram) A-vitamin per dagsdos.

Enligt Livsmedelsverket rekommenderas gravida att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till tolfte graviditetsveckan, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att fortsätta äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning. 
Även om du äter mat som innehåller mycket järn kan du behöva järntabletter. Det beror på hur mycket järn du har lagrat i kroppen. Rådgör med din barnmorska.
Du bör också helt undvika ginsengprodukter. De är olämpliga när man är gravid. Var också försiktig med algprodukter som innehåller mycket jod.

Tillskott för dig i fertil ålder

De kvinnor som förlorar mycket blod eller järn under menstruationer behöver ofta järntillskott, ibland kan det vara lämpligt att tillföra extra järn kontinuerligt, ibland kan det räcka att bara använda järn i samband med menstruationerna.

Rekommenderat dagligt intag av järn för kvinnor i fertil ålder är 15 milligram.

Några råd om att använda järntillskott
Ta järntillskott tillsammans med ett glas apelsinjuice, C-vitamin ökar nämligen upptaget av vissa typer av järn (trevärt järn).

Mat och dryck du inte bör ta tillsammans med järntillskott:

  • Te, kaffe och vin.
  • Mejeriprodukter och andra matvaror som innehåller kalcium (kalk).

Tillskott för dig som är vegetarian/vegan

Om du inte äter några animaliska livsmedel alls behövs kosttillskott med vitamin B12 och  D-vitamin eller tillräckliga mängder från berikade produkter. Det kan behövas även om man äter mjölkprodukter och ägg. Även för lakto-ovo-vegetarianer kan intaget bli för lågt, trots att vitamin B12 finns i både mjölkprodukter och ägg. Kosttillskott kan då behövas.
Det är också viktigt att gravida och ammande vegetarianer och veganer får i sig tillräckligt med B12 för att se till att fostrets behov av B12 tillgodoses.

Behöver jag tillskott av D-vitamin?

Alla som inte äter berikade livsmedel och fisk rekommenderas att ta D-vitamintillskott. Det är särskilt viktigt att ta tillskott under vinterhalvåret. Men tänk på att stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för höga halter.
 
Rekommendationen från Livsmedelsverket är att barn och vuxna under 75 år får i sig 10 mikrogram D-vitamin per dag. Om du får lite, eller ingen solexponering och dessutom inte äter fisk eller D-vitaminberikade livsmedel, är rekommendationen istället 20 mikrogram D-vitamin per dag. 

Två olika former av D-vitamin används i kosttillskott och berikning. Den vanligaste formen kallas D3 och kommer i de flesta fall från ullfett. Den andra kallas D2 och görs av jäst. Är du vegan kan du välja kosttillskott och produkter berikade med D2 eller vegetabiliskt D3.

Källa: Livsmedelsverket

Läs mer om vitaminer och mineraler: