Råd och tips

Kost när du tränar

När du tränar behöver kroppen påfyllnad av energi. Därför är det extra viktigt att äta sunt och varierat när du tränar och är fysiskt aktiv. 

Kost när du tränar

Kost vid träning

När du tränar använder kroppen mer energi än vanligt. Energi får vi från kolhydrater, fett och proteiner som lagrats i kroppen eller direkt genom maten. Äter du balanserat och varierat så får din kropp de näringsämnen den behöver. En del personer kan dock ha behov av kosttillskott när de tränar. 

Se våra kosttillskott här.

Några tips om du tränar

  • Undvik att äta en tung måltid de två sista timmarna före ett träningspass.
  • Drick ordentligt före träningen.
  • Ät gärna lite kolhydrater cirka en timme före träning, till exempel frukt eller en bar.
  • Om du tränar längre än en halvtimme är det bra om du dricker under träningen.
  • Många, små vätskepauser är mer effektivt än få tillfällen med mycket vätska.
  • Om du tränar längre än en timma kan du lägga till lite kolhydrater, till exempel i form av frukt, en bar, eller sportdryck.

Tips för att återhämta dig efter träning

  • Efter träningen är det viktigt att äta och dricka för att få maximalt utbyte av träningen. Det kommer också göra att du tål större träningsbelastning.
  • Vätska och kolhydrater är bra att få i sig direkt efter träningen för att korta ned återhämtningsprocessen.
  • Proteinintag kan också påverka återhämtningen vid styrketräning och långvarig högintensiv konditionsträning. De flesta täcker proteinbehovet genom att äta balanserat och varierat. Bra källor till protein kan vara kött, bönor, linser, havregryn, keso, kvarg, ägg och mjölk. Försök att få dig protein från många olika källor
  • En del kan ha nytta av proteintillskott. 

Läs mer om kost och hälsa: