Råd och tips

Kontakta oss på kundservice

Har du frågor om din beställning i e-handeln eller vill du kontakta LloydsApotek? Du kan också ladda ner blanketter, till exempel fullmakter och läkemedelsintyg.

Kontakta oss på kundservice

Kontakta LloydsApotek.se

Du vet väl att du kan hitta svar på många vanliga frågor här?

Har du handlat i vår e-handel och har frågor kring ditt köp kan du kontakta oss på något av nedanstående sätt. Ha gärna ditt ordernummer (börjar med LASE-) tillgängligt.

kundservice@lloydsapotek.se 
Telefon: 0771 - 23 10 00
Öppettider: helgfria vardagar 8 – 17
Lunchstängt: 11:30 - 12:30

Vi svarar normalt sett på ditt mail inom 48 timmar (helgfria vardagar). 

Vid frågor om coronavirussjukdom hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten.
Du kan också läsa LloydsApoteks information om coronavirus till apotekskunder här.

Våra köpvillkor hittar du här

Frakt och leverans
Betalning
Reklamation och retur
Behandling av personuppgifter
Köpvillkor i sin helhet

Pensionärsrabatt

För dig som är medlem i LloydsApotek och är över 65 år eller har pensionärsintyg erbjuder vi 10% rabatt när du handlar online. Gäller ej receptbelagda läkemedel.
Kontakta kundservice (telefon: 0771 - 23 10 00, eller e-post ) för att ta del av rabatten.

PayEx Apotekskonto

Vi erbjuder betalning via PayEx Apotekskonto i våra apotek. PayEx Apotekskonto innebär att du kan öppna ett konto med köputrymme på 2.350 kr eller 4.000 kr och kan handla läkemedel och handelsvaror upp till det godkända köputrymmet. Du får en månatlig avi och betalar antingen 196 kr (minimibelopp) eller så mycket du önskar. Fakturaavgiften är 19 kr (pappersfaktura) eller 14 kr (autogiro). Du kan ansöka om Apotekskonto i våra apotek eller på MyPayEx. Läs mer om Apotekskonto hos Payex här.

Blanketter och intyg

Fullmakt för privatperson

Blankett för fullmakt finns att ladda ner hos E-hälsomyndigheten.
Här hittar du också blanketter och information för registerutdrag och återkallande av samtycke till läkemedelsförteckningen.

Schengenintyg

Om du reser från ett Schengenland till ett annat och har med dig läkemedel som är narkotikaklassat i värdlandet, det vill säga det land du ska åka till, så ska du ha med sig Schengenintyg utfärdat i det land där du är bosatt. 
Det krävs ett separat intyg för varje narkotikaklassat läkemedel. Intyget stämplas och skrivs under av öppenvårdsapoteket för att det ska vara giltigt. Originalet lämnas till resenären att ta med sig på resan.

Blankett för Schengenintyg.

Intyg gäller högst 30 dagar

Ett Schengenintyg är giltigt i högst 30 dagar och får avse narkotikaklassat läkemedel för högst 30 dagars förbrukning. Det finns ingen möjlighet att göra undantag för längre resor. Den som ska vara utomlands en längre tid måste kontakta läkare i värdlandet för att få läkemedel utskrivet.
Schengenintyg krävs bara då resenären ska resa med narkotikaklassade läkemedel inom Schengenområdet. Den som ska resa till något annat land, bör kontakta aktuellt lands ambassad i Sverige för att få mer information om vilka regler som gäller i det landet.

Om Schengenintyg inte kan utfärdas

Det åligger dig som reser inom Schengenområdet att vid kontroll kunna uppvisa ett Schengenintyg. Om öppenvårdsapoteket inte kan utfärda ett Schengenintyg, på grund av till exempel okänd förskrivare eller att annan obligatorisk uppgift saknas, reser du på eget ansvar utan Schengenintyg.

Om inget Schengenintyg kan utfärdas rekommenderas du att ta med sig läkemedlet i originalförpackning med apoteksetiketten kvar och receptet (om det finns kvar).

Läs mer om Schengenintyg hos Läkemedelsverket.

Här hittar du mer information om olika sorters fullmakter och om hur du snabbt ordnar fullmakt: