Råd och tips

Köpvillkor på LloydsApotek

På LloydsApotek är frakten alltid fri frakt med snabba leveranser. Läs mer om LloydsApoteks köpvillkor här.

Köpvillkor på LloydsApotek

 

Alltid fri frakt och snabb leverans

✔ BEST hemleverans på kvällstid
✔ Instabox – utlämningsbox
✔ PostNord
Läs mer om frakt och leverans

Allmänt

Följande köpvillkor är tillämpliga på försäljning av receptbelagda läkemedel samt varor från LloydsApoteks receptfria sortiment till privatpersoner i Sverige från Admenta Sweden AB, org. nr 556785-4913, box 381 52, 100 64 via hemsidan www.lloydsapotek.se. Genom din beställning accepterar du dessa köpvillkor. 

För att handla receptbelagda läkemedel av LloydsApotek via www.lloydsapotek.se krävs att du fyllt 18 år. För att handla receptbelagda läkemedel på www.lloydsapotek.se måste du även ha tillgång till e-legitimation. Kontakta din bank för att få en e-legitimation. 

Kund som handlar på lloydsapotek.se uppmanas vid beställning att ombe om rådgivning vid köp av läkemedel. LloydsApotek kan också behöva komma i kontakt med kund för att kunna godkänna försäljning av läkemedelsklassade varor. I dessa fall kommer identifiering av kund att ske med mobilt bank ID. I de fall LloydsApotek behöver komma i kontakt med kunden och detta inte är möjligt eller om identifiering inte kan genomföras av kund förbehåller sig LloydsApotek rätten att annullera ordern. 

LloydsApotek förbehåller sig vidare rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller om kunden har betalningsanmärkningar. LloydsApotek förbehåller sig också rätten att annullera beställningar som inte följer gällande lagstiftning och regelverk för handel med läkemedel, annan lagstiftning relaterad till handel av andra produkter eller som inte följer gällande branschöverenskommelser.

Ett köp är bindande först när beställningen bekräftats genom en orderbekräftelse från LloydsApotek till den e-postadress som du angivit vid beställning. I de fall du har gjort flera beställningar förbehåller sig LloydsApotek rätten att slå ihop dessa beställningar och leverera dem i ett paket. Om du beställer receptbelagda läkemedel till flera personer vid ett och samma inloggningstillfälle räknas detta som en beställning. 

De receptbelagda varorna som LloydsApotek säljer kan användas i Sverige och har en svensk manual eller bruksanvisning när läkemedlet kräver detta. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.

Beställning av receptbelagda läkemedel

All försäljning av receptbelagda läkemedel på LloydsApotek ska följa den lagstiftning som gäller för handel med läkemedel. 

Alla beställningar av receptbelagda läkemedel måste godkännas av farmaceut innan försäljning sker. I de fall farmaceut inte kan godkänna försäljning av beställda läkemedel i enlighet med gällande lagstiftning så förbehåller sig LloydsApotek rätten att annullera ordern. 

Beställningar av receptbelagda läkemedel kan endast ske från elektroniskt sparade recept (e-recept). Om du har pappersrecept kan du skicka in den/de till LloydsApotek så sparar LloydsApotek receptet/recepten elektroniskt. Märk kuvertet "E-handel" och skicka det till: LloydsApotek Stockholm Garnisonen, Karlavägen 100a, 115 26 Stockholm. Du kan också gå till ditt lokala LloydsApotek med dina pappersrecept och be dem spara receptet/recepten elektroniskt.

För beställning av receptbelagda läkemedel krävs förutom ett e-recept även att identifiering sker via e-legitimation. Beställning av receptbelagda läkemedel kan göras så snart receptet kommit in till LloydsApotek. Om du skickar in ditt recept per post, eller lämnar in det på ett lokalt LloydsApotek, kan det ta upp till en arbetsdag från det att receptet är LloydsApotek tillhanda till att det registreras. Om ditt recept är ett e-recept finns detta tillgängligt för LloydsApotek så snart din förskrivare registrerat det.

När någon annan beställer och/eller hämtar ut receptbelagda varor för din räkning

För att någon annan ska kunna beställa och/eller hämta ut receptbelagda läkemedel för din räkning måste denne ha fått en fullmakt från dig. Du kan se vilka fullmakter du ställt ut genom att logga in på www.ehalsomyndigheten.se. 

Fullmaktsblanketter för både vuxna och barn hittar du på eHälsomyndighetens webblats www.ehalsomyndigheten.se. 

Fullmakten innebär att du ger samtycke till i fullmakten angiven person att: 
• beställa och hämta ut dina receptbelagda läkemedel eller varor 
• hämta en översikt över alla dina elektroniskt sparade recept i receptregistret 
• lämna samtycke till registrering i Högkostnadsdatabasen 
• lämna samtycke till att eHälsomyndigheten sparar dina recept elektroniskt 

Vårdnadshavare för barn under 18 år kan beställa och hämta ut receptbelagda läkemedel utan fullmakt. Personer som inte är vårdnadshavare måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren. 

För det fall du som ombud ska hämta ut eller motta en leverans behöver du förutom egen giltig legitimationshandling även kunna uppvisa beställarens legitimationshandling.

Avbeställning

Avbeställning kan göras fram till dess att leveransen av beställningen påbörjats och kan endast göras genom att genom att maila kundservice@lloydsapotek.se, eller ringa vår kundtjänst på 0771 – 23 10 00. Efter det att leveransen av beställningen påbörjats kan du inte avbeställa leveransen.

Pris

Receptbelagda läkemedel är befriade från mervärdesskatt och därför visas priset i svenska kronor utan mervärdesskatt. Eventuell fraktkostnad tillkommer beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid din beställning. 

Samtliga priser uppdateras regelbundet. LloydsApotek reserverar sig för eventuella felskrivningar och andra fel i produktinformationen samt för slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem etc. LloydsApotek förbehåller sig vidare rätten att annullera felaktiga ordrar i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

Betalning

I kassan kan du välja mellan följande betalningssätt; kontokortsbetalning, delbetalning samt betalning mot faktura. Vid köptillfället kan en kreditprövning komma att göras (se vidare under respektive betalningssätt) som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post.
Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

BETALA SENARE

  • Betala inom 14 dagar.
    Få varorna först och betala sedan. Inga räntor eller avgifter när du betalar i tid.

BETALA DIREKT

  • Kort eller bankkonto
    Med kort eller konto kan du betala dina köp snabbt, säkert och enkelt på tre olika sätt. Du kan ansluta både dina kort och bankkonton till Klarna när du ska betala något för första gången, eller göra det i förväg via vår app med hjälp av BankID. Klarna kommer ihåg dina uppgifter så att du kan handla och betala ännu smidigare nästa gång.
  • Banköverföring
    Betala med ditt bankkonto och godkänn köpet med BankID. Pengarna dras direkt utan någon registrering hos oss.
  • Dras från bankkonto
    Pengarna dras från ditt anslutna konto inom två bankdagar efter behandlad/skickad order.
  • Kort
    Betala med valfritt kort. Pengarna reserveras direkt på kortet i samband med köpet.

DELA UPP

  • Delbetalningsplan
    Betala enligt en plan, så att köpet är fullt betalt efter till exempel 12 månader. Vill du betala mer en månad går det bra och du kan närsomhelst betala den resterande skulden.
  • Flexibla delbetalningar
    Betala ett minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet. När du godkänts kan du hantera dina betalningar och få betalningspåminnelser i Klarna-appen.

Läs Klarnas fullständiga villkor och ta del av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.
För information om din betalning, kontakta Klarnas kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på Klarna.se under Mina sidor.

Frakt och leverans

När du gör din beställning på www.lloydsapotek.se kommer endast den/de leveranssätt som är aktuella för de varor eller läkemedel som du har beställt att visas. 

De olika leveranssätt som LloydsApotek använder vid beställning via www.lloydsapotek.se är: 

Avhämtning på ditt lokala LloydsApotek 

Om du väljer att hämta din beställning på ditt lokala LloydsApotek kommer det lokala apoteket att hantera och godkänna din beställning. Du kommer att aviseras via SMS på angiven telefonnummer när beställningen kan hämtas ut.

Brevlådepaket och Express brevlådepaket

Brevlådepaket skickas till hela Sverige med en normal leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Express brevlådepaket kan skickas inom Stockholmsområdet och din beställning ska ha gjorts innan klockan 18:30 för leverans nästa dag (gäller ej röda dagar).

Kylvaror, temperaturkänsliga varor, stora förpackningar eller varor som kräver särskild kontroll kan inte skickas som brevlådepaket. Du får mer information om detta när du lägger din beställning. Notera att även innehållet i brevlådepaket kan vara känsliga för mycket höga eller låga temperatur särskilt om de exponeras under en längre tid.

För det fall att du har brevinkast i din lägenhet ber vi dig även uppmärksamma att läkemedel ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur. Om brevet inte ryms i brevlådan/brevinkastet lämnas en avi och försändelsen får då hämtas ut hos anvisat postombud.

Postombud

Legitimationskontroll krävs vid uthämtning av paket. Observera att varor som kräver kylförvaring inte kan skickas som postpaket. För att din order ska skickas samma dag krävs att beställningen görs före 15:30.

Hemleverans

Leveransen sker på kvällstid mellan 18:00 till 22:00 alla dagar i Stockholm (ej röda dagar) och Uppsala och under endast vardagar i resten av Sverige. Kunden måsta vara hemma för att ta emot försändelsen. Leveranstiden varierar beroende på vart försändelsen ska skickas samt när beställningen görs. Mer detaljerad information om leveranstiden fås när beställningen görs.

Instabox-utlämningsbox

Detta alternativ kan väljas för leveranser till Stockholm och Göteborg. Leverans sker alla dagar och beställningen ska ha gjorts före kl 17:00 för att skickas ut samma dag.

Beställning på varor eller läkemedel som inte finns på lager skickas när de kommer in.

Om din leverans är försenad kommer LloydsApotek e-handel att meddela dig den nya leveranstiden på den e-postadress alternativt det telefonnummer som du har angivit. Du ansvarar för att de kontaktuppgifter som du registrerar är korrekta. Om du inte accepterar den nya leveranstiden, vänligen maila kundservice@lloydsapotek.se eller ring vår kundtjänst på 0771 – 23 10 00.

Om din vara eller läkemedel kommer bort, skadas eller försämras under leveransen ersätter LloydsApotek dig med en ny vara eller ett nytt läkemedel.

Ångerrätt

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit produkten. Om du har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion har LloydsApotek rätt att göra prisavdrag på upp till 100 % av varans pris. Prisavdraget bestäms i varje enskilt fall beroende på vilken typ av vara du köpt samt vilken värdeminskning som uppstått på grund av hanteringen.

För hygienartiklar och intimprodukter samt produkter i förpackning blir prisavdraget 100 % för det fall förpackningen är bruten. Produkter på recept, läkemedel, livsmedel och kylvaror omfattas inte heller av ångerrätten och de kan således inte returneras. Returneras dessa typer av varor görs en värdeminskning på 100 %.

Konsumentverkets hemsida hittar du även en ångerblankett att använda om du vill ångra ditt köp.

Reklamation

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du, snarast efter att felet upptäcktes, göra en reklamation genom att maila kundservice@lloydsapotek.se eller ringa vår kundtjänst på 0771 – 23 10 00. Du har tre års reklamationsrätt. Om du behöver skicka in den felaktiga, skadade eller ofullständiga produkten per post står LloydsApotek för frakten.

Retur

Om du vill utnyttja ångerrätten eller reklamera en vara gör du detta genom att maila kundservice@lloydsapotek.se, eller ringa vår kundservice på 0771 – 23 10 00. Varans plombering måste vara obruten vid returen.

Vid utnyttjande av ångerrätten och vid reklamation av varor och läkemedel behöver du ange följande information: 
i) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller på fakturan), 
ii) ditt namn och dina kontaktuppgifter, samt 
iii) antal och namn på de produkter som önskas returneras.

Retur och reklamation kan även göras på ditt lokala LloydsApotek

Om du skickar varan som ska returneras med post har du ansvaret för varan till dess den har kommit LloydsApotek tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott. LloydsApotek står för frakten endast vid reklamationer. 

Återbetalning

Vid godkänd reklamation/utnyttjande av ångerrätt har du rätt att återfå pengarna inom 14 dagar efter det att LloydsApotek mottagit meddelande om reklamation. Du kommer att få pengarna tillbaka genom samma betalningsmetod som du använde vid betalningen. 

Ansvar för skada

Utöver vad som framgår ovan och det som i övrigt följer av Konsumentköplagen (1990:932), har LloydsApotek inget ansvar för fel och/eller förseningar och ansvarar inte för någon skada - vare sig direkt eller indirekt.

Ej uthämtade paket

LloydsApotek förbehåller sig rätten att debitera dig som kund för kostnader avseende hantering i samband med att du som kund inte hämtar ut ditt paket. Din beställning finns kvar hos postombudet i två veckor och uthämtning måste ske inom denna tid. LloydsApotek tar ut en avgift om 150 kronor per paket som inte hämtats ut inom angiven tid. Ska beställningen hämtas hos LloydsApotek ligger den hos LloydsApotek i två veckor och uthämtning måste ske inom denna tid. Observera därför att om du vill returnera varan, måste du först hämta ut den och därefter returnera den enligt beskrivning ovan under rubrik ”10. Retur”.

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Vid köp på elektroniska recept kommer personalen på apoteket ta del av dina elektroniska recept och, om det behövs för att hantera din beställning, även av eventuella utgångna elektroniska recept.

Behandling av personuppgifter

När du genomför ett köp hos oss behandlar vi dina personuppgifter för att bl.a. genomföra köpet och för att skicka erbjudanden till dig (förutsatt att du har samtyckt till det). Läs mer vår behandling av dina personuppgifter här.

Force Majeure

LloydsApotek är inte ansvarig för försenad leverans orsakad av omständighet utanför LloydsApoteks rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på sådan omständighet är strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrofer.

Tvist

Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning http://ec.europa.eu/odr, eller direkt till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

Läs mer om hur du handlar på LloydsApotek.se och om hur du ordnar fullmakt: