Råd och tips

Coronavirus – information till apotekskunder

LloydsApotek följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer när det gäller Coronavirus Covid-19. Här samlar vi information och frågor och svar.

Viruset sprids genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, så kallad droppsmitta. Vanliga desinfektionsmedel kan användas för att döda viruset och minska risk för smitta. Inkubationstiden för coronavirus är enligt Folkhälsomyndigheten 2 - 14 dagar och det kan därmed dröja mellan smittotillfället till det att personen blir sjuk och uppvisar symptom. Viruset smittar inte under inkubationstiden men tidiga tecken på sjukdom kan vara diffusa.

En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon.
Var noggrann med handhygien; tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt. Genom att nysa och hosta i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning, eller från att förorena dina händer.

  • LloydsApoteks ambition är att ha apoteken öppna och hjälpa så många kunder som möjligt.
  • LloydsApotek följer de rekommendationer som lämnas av Folkhälsomyndigheten. Här kan du läsa deras svar på frågor kring sjukdomen covid-19.
  • Du kan ringa till LloydsApotek för rådgivning där du kan prata med en av våra farmaceuter.
  • Du kan beställa dina receptbelagda läkemedel och övriga önskade produkter här.
  • Det finns även möjlighet att hämta dina läkemedel och andra produkter på ett av våra apotek via ett ombud (fullmakt krävs för receptbelagda mediciner). Den som hämtar läkemedel på apotek bör inte ha haft direktkontakt med dig i samband med insjuknande eller under sjukdomstiden. Den som hämtar ska inte själva uppvisa symtom.

Var rädda om varandra, använd fullmakt!
Tänk gärna på att du kan hjälpa äldre och sjuka att hämta sina mediciner. Med en fullmakt kan du sköta alla deras ärenden hos oss, både i butik och online. Läs mer om fullmakt här. Du kan också ladda ner en fullmakt från ehälsomyndigheten.

Skydda varandra och apotekens viktiga personal!

Apoteken är angelägna om att undvika smittspridning på apotek. Vi värnar både om våra kunders hälsa och vår personal. Personalen på landets alla apotek arbetar maximalt för att hjälpa alla kunder under den rådande coronakrisen. Det är mycket viktigt att apoteken kan fortsätta hålla öppet och därför vädjar vi till våra kunder att hjälp till att skydda vår personal från smitta.

För att minska risk för smittspridning får ett begränsat antal kunder befinna sig i apotekslokalen, vi ber dig vänta utanför apoteket om det är många kunder inne i lokalen. Vänligen följ apotekspersonalens instruktioner och vid eventuell trängsel kan du bes vänta på din tur utanför apoteket. Håll minst 2 meters avstånd till alla omkring dig i lokalen. Av omtanke för kunder och personal vänligen handla ensam och låt ditt sällskap vänta utanför så länge. 

Vi ber alla att visa hänsyn till varandra och apotekens personal genom att följa dessa rekommendationer:  

  • Gå inte in på apoteket om du uppvisar symptom som feber, hosta, eller andra besvär från luftvägarna utan kontakta då  1177 Vårdguiden. Behöver du receptbelagda läkemedel använd ett ombud genom att ge någon en fullmakt alternativt använd apotekens e-handel. För rådgivning av läkemedel ring oss.
  • Riskgrupper - besök inte apotek. Behöver du receptbelagda läkemedel använd ett ombud genom att ge någon en fullmakt alternativt använd apotekens e-handel. För rådgivning av läkemedel ring oss.
  • För att minska smittspridning på apotek – håll minst 2 meters avstånd till övriga kunder och personal under hela ditt apoteksbesök. Använd handdesinfektion när du kommer in på apoteket och innan att du tar din kölapp. Luta dig inte fram över disken och följ personalens uppmaning om hur du ska visa legitimation och betala. Om du måste hosta eller nysa, gör det i armvecket. I alla våra apotek har vi satt upp plexiglas vid både kassor och i receptur. Detta har vi gjort som en extra åtgärd för att skydda både kunder och personal från smittspridning. Följ markeringar i golv inne i apotekslokalen för att undvika köbildning och trängsel. 

Svar på vanliga frågor om hur vi på LloydsApotek hanterar rådande situation

Fråga:
Hur säkerställer vi på LloydsApotek att förbrukningsmaterial såsom handsprit, handskar och munskydd finns på alla våra apotek?

Svar:
Vi gör just nu vårt yttersta för att hitta inköpskanaler och fylla på allteftersom vi får in nya lager. 

Fråga:
Varför är ”testprodukter” bortplockade i apoteken?

Svar:
Testprodukter är bortplockade för att minimera risken för smittspridning.

Fråga:
Kan jag betala med kontanter?


Svar:
Ja det går bra.

Fråga:
Kan jag göra hudanalys?

Svar:
Nej. Tills vidare utför vi inte denna tjänst.

Fråga:
Kan jag göra blodtrycksmätning?

Svar:
Nej. Tills vidare utför vi inte denna tjänst.

Fråga:
Kan jag göra hål i öronen?

Svar:
Nej. Tills vidare utför vi inte denna tjänst.

Fråga:
Kan jag hämta min Babybox?

Svar:
Ja, det går bra så länge det finns på lager. Undrar du över lagersaldo, kontakta kundservice och uppge vilket apotek du vill ha saldo för.