Råd och tips

C-vitamin

C-vitamin kallas också askorbinsyra och är en viktig antioxidant. Frukt och grönsaker är bra källor till C-vitamin. C-vitamin hjälper till att upprätthålla ett normalt immunförsvar. 

C-vitamin

Vad är C-vitamin?

C-vitamin är en vattenlöslig vitamin och eventuellt överskott sköljs ut med urinen. C-vitamin är också en kraftig antioxidant, det innebär att C-vitamin hjälper till med att skydda oss mot skadliga fria radikaler (Fria radikaler misstänks kunna åstadkomma allvarliga cellskador och kanske även bidra till åldrandet (oxidativ stress). 

Vilken funktion har C-vitamin i kroppen? 

  • C-vitamin är viktigt för att upprätthålla ett normalt immunförsvar och nervsystem. 
  • C-vitamin är viktigt för att hålla kroppens bindväv sunt. Vitaminen är också viktig för normal sårläkning. 
  • C-vitamin hjälper tarmen att ta upp järn.
  • C-vitamin är en antioxidant som är med och försvarar kroppen mot fria radikaler. 
  • C-vitamin är viktigt för att bibehålla ett välfungerande immunförsvar och nervsystem. 

Källor till C-vitamin i kosten

Bra källor till C-vitamin är frukt (särskilt citrusfrukter), grönsakar, potatis och bär. 

Rekommenderat dagligt intag av C-vitamin :

Kön/grupp/ålder

Rekommenderat dagligt intag milligram

Spädbarn 6 – 11 månader

20 

Spädbarn 12 – 23 månader

25

Barn 2 – 5 år

30

Barn 6 – 9 år

40

Barn 10 – 13 år

50

Vuxna

75 

Gravida

85

Ammande

100

Vad händer vid brist på C-vitamin?

Dålig eller ensidig kost hos till exempel hos äldre, alkoholister eller personer med ätstörningar kan leda till brist på C-vitamin. 

C-vitaminbrist kan ge symptomen trötthet och upprepade infektioner. Mer allvarlig brist på C-vitamin kan ge skörbjugg. Skörbjugg är dödligt eftersom sjukdomen inte kan behandlas och kan ge blödande tandkött, lösa tänder, ledsmärtor och blödningar i hud, muskler och inre organ. 

Vad händer vid högt intag av C-vitamin?

C-vitamin i stora mängder kan ge illamående, diarré och magsmärta. Stora doser över lång tid kan öka risken för att utveckla njursten. Personer med nedsatt njurfunktion eller tendens till njursten bör därför vara försiktiga med höga doser C-vitamin över tid. 

Råd och tips om tillskott av C-vitamin

  • Personer med dålig eller ensidig kost kan ta C-vitamin.
  • C-vitamin ökar upptaget av järn, personer som använder järnpreparat kan använda C-vitamintillskott. 

Läs mer om Kost och hälsa: